شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی سال گذشته موفق به حمل حدود ۴۷ میلیون تُن بار و ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر شده و  همچنین حمل و نقل ریلی کشور در چهار سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: در دولت یازدهم در مجموع بیش از ۶۰۰ کیلومتر راه آهن جدید به شبکه حمل و نقل ریلی کشور افزوده شد و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از خطوط راه آهن ، ۲خطه شد.

به گفته وی در ۶ سال گذشته ۲ هزار کیلومتر راه آهن را نوسازی و بهسازی کردیم و آمادگی داریم که کمتر از یکسال آینده یک هزار کیلومتر راه آهن جدید ایجاد کنیم.

محمدزاده تصریح کرد : طی ۲ سال گذشته ، سه هزار واگن باری توسط بخش خصوصی، حدود ۲۰۰ لوکوموتیو و ۲۰۰ واگن مسافربری به شبکه حمل و نقل ریلی کشور اضافه شد.

 

افزایش 20 درصدی حمل و نقل ریلی

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران گفت: این طرح در دست اقدام است و امیدواریم تا چهار سال آینده مرحله اول آن را به بهره برداری برسانیم.
راه آهن ایران حدود ۱۳ هزار کیلومتر خط، ۲۵ هزار واگن باری، یکهزار و ۹۰۰ واگن مسافری و ۵۵۶ دستگاه لکوموتیو دارد.
شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به حمل حدود ۴۷ میلیون تُن بار و ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر شد.

وی میزان کنونی مبادلات کالا از طریق حمل و نقل ریلی به کشورهای همسایه را ۷۵ میلیون تُن اعلام کرد و گفت : توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در شرق، شمال و غرب کشور به منظور مبادلات کالا و مسافر به کشورهای همسایه در برنامه های دولت قرار دارد.

وی تصریح کرد : در شرق کشور خط ریلی برای اتصال به افغانستان از خواف تا هرات بطول ۲۰۷ کیلومتر را در دست احداث داریم که تکمیل و بهره برداری از آن زمینه انتقال کالا از کشورهای شرق آسیا به ایران و ترانزیت آن به ترکیه و اروپا را تسهیل می کند.

محمدزاده احداث خط ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۳ کیلومتر را از دیگر طرح های مهم شرکت راه آهن بیان و اضافه کرد : خط ریلی قزوین به رشت آخرین مراحل تکمیلی خود را طی می کند و ایجاد خط ریلی رشت به آستارا موجب خواهد شد تا از طریق این خط ریلی شمال به جنوب کشور متصل شود.

 

وی بیان کرد : تکمیل این شبکه ریلی در شمال کشور، تاثیر بسزایی در ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه و روسیه به شهر آستارا جمهوری آذربایجان و سپس به داخل ایران دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه طرح های ریلی خوبی در جنوب کشور اجرا شده است، ادامه داد: با بهره برداری از خط ریلی رشت – آستارا زمینه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به کشورهای خلیج فارس و کشورهای همسایه غرب ایران فراهم می شود.

وی همچنین اتصال شبکه ریلی ایران به عراق را از دیگر برنامه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و افزود: در این راستا مذاکرات خوبی بین مقامات دو کشور برای اتصال راه آهن ایران به عراق در غرب و جنوب کشور انجام شده است.

محمدزاده گفت : اتصال به شبکه ریلی عراق حائز اهمیت است زیرا می تواند خطوط ریلی کشورهای سوریه و اردن را به شبکه ایران متصل کند.

در برنامه پنج ساله ششم توسعه(از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰) افزایش سهم راه‌ آهن در حمل بار از ۱۲‌درصد به ۳۰ درصد و مسافر از هشت درصد به ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code